Kiwi-Christmas!

23 januari 2016 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Het is weer even geleden dat ik een blog online heb gezet, dus het is hoog tijd voor een nieuwe! Omdat ik zoveel heb meegemaakt ga ik een heleboel foto’s en twee blogs online zetten, eentje over de tijd voor en tijdens kerst en eentje van erna, want ik ben namelijk op reis naar het Zuid Eiland geweest! Die blog ga ik in het Engels en Nederlands posten, zodat mijn Engelstalige vrienden van de trip en hier in Nieuw Zeeland het ook kunnen lezen (uitdaging!).

Zoals ik in mijn vorige blog al had vermeld, ging er niet heel veel gebeuren de afgelopen tijd, alleen in de weekenden heb ik me veelal goed vermaakt. Doordeweeks is het werken geblazen en ik ben er ondertussen al behoorlijk aan gewend. Het is best hard werken met twee kleintjes, maar gelukkig heb ik genoeg adressen om naar toe te gaan in de ochtend zodat ik ze niet de hele tijd alleen hoef te vermaken. We zijn ook een keer naar de ‘grote’ dierentuin (eigenlijk een kinderboerderij met leeuwen) geweest met Charlotte, Tina en alle kids en dat was erg geslaagd! In de weekenden ben ik ongeveer ieder weekend samen met Maria en Ina, zij komen ieder weekend naar New Plymouth en dan relaxen we op het strand of doen we een wandeling in een van de parken en vaak gaan we uit in de avond. Er werd gezegd dat New Plymouth niet erg leuk is om uit te gaan, maar wij kunnen overal een feestje van maken! In de weekenden ben ik naar de berg geweest, heb ik ‘crate day’ gevierd met mijn voetbalvrienden, geshopt en gebowld, een Christmas Parade gezien, een paardenrace gezien, een kerstshow gezien, naar de bios geweest, een farmer show gezien en naar een tattoo en art festival geweest.  En natuurlijk vertel ik jullie ook nog even over mijn zonnige kerst die ik heb gevierd met vrienden en mijn gastfamilie!

Het laatste weekend van november was er het tattoo en art festival waar ik samen met Ina en Maria heen ben geweest. Er was een hele zaal vol met allemaal verschillende tatoeëerders vanuit de hele wereld en buiten was er muziek en entertainment shows. Die avond was er ook de Christmas parade in de stad waar we ook heen zijn gegaan. Het deed me een beetje denken aan een carnavalsoptocht (toch nog één meemaken hier in NZ), maar dan vele malen slechter. De helft van de auto’s die mee deden was als reclame en de andere waren niet heel erg enthousiast. Als laatste kwam dan eindelijk de enige echte Kerstman wat niet erg indrukwekkend was, maar hij is hier wel veel meer een big deal dan in Nederland.

Om de zomer te vieren, hadden ‘mijn voetbalvrienden’ (zo noem ik ze maar even) me uitgenodigd voor ‘crate day’ op 5 december en zoals de naam het eigenlijk al zegt, dat heeft te maken met een krat. Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen bij elkaar komt voor de gezelligheid en dat iedereen een krat bier mee moet nemen en aan het einde van de dag hoort de krat leeg zijn. Dit gaat aan de hand van drankspelletjes en gewoon drinken en het is hartstikke grappig om daar als sobere tussen te zitten (ik drink nog steeds niet!). Ze beginnen om 12 uur ’s middags met drinken en stoppen om 12 uur ’s avonds. Het was de eerste keer dat ik wat ging doen met hen buiten voetbal om en ik heb ze allemaal beter kunnen leren kennen die dag, wat weer leidde tot meer uitnodigingen voor andere dingen! Zo ben ik ook alweer naar een verjaardag geweest en heb ik kerst bij hen gevierd. Het is erg fijn om ook vrienden te hebben buiten de au-pairs om, zodat ik me een keer in de ‘locals’ kan mengen, Engels op niveau kan praten (er wordt zonder accent teruggepraat!) en het is gewoon een kei gezellige groep, dus ik ben blij!

Met James’ werk zijn we naar de horseraces geweest, van tevoren wist ik alleen dat we er naartoe zouden gaan en verder niets. Eenmaal daar aangekomen bleek dat iedereen erg mooi en netjes gekleed was en dat het echt een groot iets is om er mooi uit te zien tijdens die races. Dat wist ik dus niet en ik was dus gekleed in mijn legergroene korte broek met een simpel topje, iets wat totaal uit de toom viel. Om het nog even wat erger te maken, oftewel typisch Lisa, wist ik het voor elkaar te krijgen om chocola in mijn korte broek te smeren waardoor ik minimaal een uur op een picknick kleedje heb gezeten om het te laten opdrogen omdat ik het had schoongemaakt met water. Lekker bezig weer! De paardenraces zelf waren echt tof om te zien, nog nooit eerder gezien en ze gaan echt kei snel. Wat mij alleen opviel waren die pakjes van de mensen op de paarden, wat zagen die er ouderwets en slecht uit zeg.

Om nog even terug te komen op de Kerstman, hij is echt een big deal hier, maar mijn god wat ziet ook hij er slecht uit hier. Ik heb hem nu gezien tijdens de Christmas Parade en tijden een kerstshow in het park hier in de stad en allebei waren ze erg nep. De Kerstmans baard in de Parade zag er slecht uit en het eerste wat ik zei tegen Ina tijdens de Kerstshow was dat hij veel te dun en te energiek was. De Kerstshow zelf was wel erg leuk, er waren een heleboel optredens van voornamelijk regionale groepen en artiesten en ook een echt ‘Kiwi-optreden’. Het is alleen wel erg gek om naar de show te zitten kijken buiten op een picknick kleedje, want dat voelt helemaal niet aan als Kerstmis! De show eindigde met een vuurwerkshow en dat is ook meteen het enige vuurwerk dat ik heb gezien dit jaar. Na de show zijn we het park door gelopen, want daar is nu het festival of lights aan de gang. Het hele park is vol met lampen en lichtgevende kleuren in de avond. Het ziet er super vet uit en we gaan er zeker nog een paar keer heen in het weekend.

Wat ook niet aanvoelde als Kerstmis hier was Kerstmis! Het wordt helemaal niet groots gevierd op kerstavond heb ik het gevoel, want ik heb geholpen met de trampoline voor de kinderen op te zetten bij mij thuis en daarna ben ik naar Tina gegaan om daar met wat vrienden te relaxen in de Spa pool, mijn gastfamilie had toch geen andere plannen (he, wat vervelend). Op ‘Kerstdag’ ben ik ongeveer gelijk met de kinderen opgestaan (rond 7 uur dus) omdat ik er graag bij wilde zijn wanneer ze de cadeautjes open gingen maken. Dat was een hele stapel en Ollie vond dat ze ingepakt onder de kerstboom hoorde dus het ging wel even duren. Na anderhalf uur en 5 cadeautjes verder zijn we maar gaan ontbijten; croissantjes met gerookte zalm en sinaasappelsap. Na het ontbijt zijn er nog wat cadeautjes open gemaakt en heb ik die van mij ook open gemaakt die ik uit Nederland heb gekregen. Erg leuk om de dingen te lezen op de kaartjes en de pakjes open te maken, maar ik heb ze bewust gespreid over de ochtend open gemaakt om tranen te voorkomen, die voelde ik namelijk al opkomen bij de eerste brief van Shon! Met de cadeautjes van thuis ging het goed maar ik kreeg ook een erg fijn financieel cadeautje van mijn gastouders wat me uiteindelijk wel wat tranen kostte, wat heb ik een lieve mensen om me heen! De kinderen en Ulla en James waren ook erg blij met mijn cadeautjes voor hen en daarna heb ik even geskyped met het thuisfront.

Voor lunch zouden we een avondmaaltijd krijgen maar de ham die Ulla aan het klaarmaken was duurde langer dan verwacht, dus ben ik naar ‘mijn voetbalvrienden’ gegaan, daar was ik uitgenodigd voor lunch en een gezellige middag met Secret Santa cadeaus. Na een korte pauze op de weg naar hen toe omdat ik de avond ervoor niet had getankt en dacht dat ik het tankstation wel kon halen (niet dus, typisch Lisa-momentje weer..) ben ik begin van de middag aangekomen en heb ik een heerlijke lunch gehad. Zij hadden ook een ham klaargemaakt en heel wat andere lekkere dingen, maar ik heb me ingehouden om niet te veel te eten omdat ik wist dat er ’s avonds ook o.a. een ham op me stond te wachten. Voor Secret Santa moesten we allemaal een cadeautje voor een bepaald bedrag kopen en dan mocht degene wiens naam als eerste getrokken werd een cadeautje uitkiezen. Degene erna mocht ervoor kiezen om dat cadeau te stelen of een nieuw cadeautje open te maken en ga zo maar door. Ik was gelukkig als een-na-laatste en heb ervoor gekozen om een strandhanddoek te stelen, erg handig (geen popcornmachine) en die had ik nog niet! Na Secret Santa hebben we een spel gespeeld met z’n allen wat Cranium heet. Het is een soort van 30seconden spel of hints, maar dat is nog niet zo gemakkelijk voor een Nederlandse tussen als die Engelstaligen… Helaas moest ik eerder met het spel stoppen want ik had mijn familie gezegd dat ik voor het avond eten thuis zou zijn, maar waarschijnlijk vond mijn team dat niet zo heel erg.

Ik wilde heel graag bij het avondeten zijn omdat dat een maaltijd gezamenlijk zou gaan worden. Klinkt misschien gek, maar sinds ik hier in Nieuw-Zeeland ben heb ik maar één keer met de hele familie tegelijk gegeten en de rest van de tijd krijgen de kids eerder eten en eten wij later in de avond. Het eten was lekker en zomers, een ham, salade en aardappeltjes en die hebben we voor het eerst deze zomer buiten gegeten. Het was de hele dag al heel erg lekker weer en dat was ook de eerste dag dat ik een zomerjurkje aan had. Heel erg gek wel. Die avond kwam Ina bij mij omdat we de volgende dag naar het Zuid Eiland gingen vliegen en hebben we een spel gespeeld met Ulla en James (je raadt het al; Cranium again!), uiteraard gewonnen, oefening baart kunst! De volgende dag was het dan zover, op naar het Zuid Eiland!

Lees vooral verder over mijn trip op het Zuid Eiland in mijn volgende blog, voor degene die een uitdaging willen, hij begint in het Engels en anders gewoon scrollen voor de Nederlandse versie! Ook staan er een heleboel nieuwe foto’s online, dus go and have a look :D

Cheers!